alexametrics

Ministry of Media - Saudi Arabia

About the Ministry:

The Ministry works in an active role by identifying and preserving the Saudi identity, spreading Islamic values in the Saudi citizen's life, expressing the achievements of Saudi Arabia.

The Ministry contributes to raise the awareness and roles that the Kingdom of Saudi Arabia doing.

Minister of Information:

The Custodian of the Two Holy Mosques King Salman bin Abdulaziz issued royal order; appointing Dr. Awad bin Saleh Al-Awad as Minister of Information.

الرؤية :

بناء مجتمع معرفي وثقافي بهوية وطنية وريادة عالمية.

الرسالة :

تعزيز الوحدة الوطنية وترسيخ القيم الإسلامية والعربية للارتقاء بالمجتمع السعودي.

The Ministry Works On:

  • Apply a new media approach that ensures to the Saudi citizen the freedom of expression derived from the Islamic approach and State policy.
  • The Saudi media be a distinctive, influential, effective and strategic tool in the Kingdom's internal policy.
  • The ability to deal with media attacks from abroad.
  • The ability to use the Saudi media to generate national belonging and to define the different Saudi cultures.
  • Take its position among advanced Arab media.
  • Seek to consent multiple interests to recipients.
  • Make comprehensive changes, especially for the audiovisual media and build confidence between the Saudi media and its recipients.
  • Develop planning elements whether human resources or financial resources or others to suits aspirations of the Ministry.
  • Provide real information and analysis, which support the citizen's confidence in its media, culture and belonging.
  • Develop the media with all its audiovisual equipments.

  • 1343 HThe beginnings of the Saudi media

    The first beginnings of the Saudi media indicate that it was sequential steps have been made on the basis of organized scientific and according to the vision. The beginning was when the Umm Al-Qura newspaper established in 1343 AH, era of King Abdulaziz Al Saud - may Allah have mercy on him – to be the official Saudi media, which publish all decisions.
  • 1355 HKing Abdulaziz - may Allah have mercy on him –

    King Abdulaziz -may Allah have mercy on him- ordered to establishment of Hajj council follows the ministry of finance to confront campaigns against the Kingdom. This was in 1355 AH, then the Saudi media was established the Saudi radio by royal decree on 1368/09 / 22AH, aims to linking the Kingdom with world and spreading culture in the country.
  • 1374 H to 1378 HThe Saudi media

    On 1374/06/17 AH issued royal decree which is the radio was named "public directorate for Radio", then established general administration of press and publication has been linked with radio, after that issued a printing and publishing system in 1378 AH.
  • 1382 H to 1424 HIncreasing interest in media locally and internationally

    The interest of media increased locally and internationally, King Faisal - may God have mercy on him - issued the royal decree on 1382/10/10 AH to transfer the general administration of press and publication to the "Ministry of Information". In 1424 AH renamed the Ministry of Information to be "Ministry of Culture and Information".
  • 1439 HMore professional and media specialization

    Ramadan 16, 1439, Jun 1, 2018 -- The Custodian of the Two Holy Mosques, King Salman bin Abdulaziz Al Saud, issued a Royal Order separating the culture from the media also amended the name of the Ministry of Culture and Information to be the Ministry of Information. That because of media changes in the Kingdom of Saudi Arabia and the need to keep pace with the media sector to achieve the ambitious vision of our country.

وقد صاحب نشأة وزارة الثقافة والإعلام، وضع منهج إعلامي جديد يكفل للمواطن السعودي حرية التعبير المستمدة من النهج الإسلامي والسياسة العامة للدولة ويتضمن نشر فضيلة الأخلاق وتعاليم الإسلام. ويعتبر الإعلام السعودي، إعلاماً متميزاً ومؤثراً وفاعلاً وأداة استراتيجية في السياسة الداخلية للمملكة، والقدرة على التصدي للهجمات الإعلامية المستمرة من الخارج، وقدرته على استعمال الآلة الاعلامية السعودية كوسيط لتوليد شعور الوطنية والانتماء الوطني وكأداة لمحاربة الفكر الضال ومحفز للتعريف بالثقافات السعودية المختلفة.

والباحث في مسيرة الإعلام السعودي يخرج بنتيجة مفادها أن الأداء المهني لوسائل الإعلام السعودية شهد – طوال السنوات الماضية – ارتقاء بالممارسات المهنية، واستطاعت وسائل الإعلام السعودي أن تأخذ مكانتها اللائقة ودورها الرائد بين وسائل الإعلام العربية المتقدمة، وسعت الى تلبية الاهتمامات المتعددة للمتلقين، ولذا حققت وسائل الإعلام السعودية قفزات مهنية عالية، تكاملت مع سعيها لتطوير قدراتها المهنية، لمقابلة المنافسة التي باتت تواجهها من وسائل الاتصال الالكترونية .

وقد استثمرت وسائل الإعلام السعودية – في غضون السنوات الماضية- استثمارات ضخمة لتطوير قدراتها المهنية، حتى باتت تتفوق على بعض وسائل الإعلام العربية في جوانبها المهنية . وتقوم الوزارة حثيثاً على تطوير عناصر التخطيط إن كانت موارد بشرية أو موارد مالية أو إجراءات وآلياتها التنفيذية والتشغيلية بما يناسب تطلعات الوزارة المستقبلية . وتسعى وسائل الإعلام السعودية الرسمية لإحداث تغييرات شاملة وعميقة خاصة بالنسبة للإعلام المسموع والمرئي، وبناء الثقة بين الإعلام السعودي ومتلقيه، أي كسب معركة المصداقية والصدق، وتقديم المعلومات والتحليلات الحقيقة التي تساهم في دعم ثقة المواطن بإعلامه وثقافته وإنتمائه . كما أن لدى الوزارة نظرة جادة لتطوير الإعلام بكل أجهزته المرئية والمسموعة ومن ذلك تلازم العمل الثقافي مع الإعلامي بشكل يخلق التكامل والتلازم في تحقيق المصالح العليا للمملكة العربية السعودية .